Usługa bezpłatnej konsultacji w zakresie ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) umożliwia rozpoczęcie działań w obszarze przygotowania do realizacji zadań wynikających z Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.
Celem usługi jest wspieranie JST w budowaniu skutecznych strategii reagowania na zagrożenia i podnoszenie poziomu gotowości operacyjnej w sytuacjach kryzysowych.
Konsultacje obejmują między innymi:
- Audyt – szybki przegląd wykonanych działań w zakresie OC.
- Analizę ryzyka i ocenę zagrożeń – punktowe określenie i wsparcie w identyfikacji potencjalnych zagrożeń, które mogą dotyczyć danej jednostki terytorialnej.
- Doradztwo w zakresie ochrony ludności – omówienie działań prewencyjnych i procedur, które pomogą chronić mieszkańców w sytuacjach zagrożenia.
- Obrona cywilna – konsultacje w zakresie budowania systemów obrony cywilnej, w tym ewakuacji, alarmowania, i zaopatrzenia w sprzęt ochronny.
- Zarządzanie kryzysowe – omówienie potrzeb przy tworzeniu i aktualizowaniu planów zarządzania kryzysowego oraz organizacji ćwiczeń, aby zapewnić gotowość reagowania w czasie rzeczywistym.
- Edukacja i szkolenia – plan i propozycje szkoleń oraz programów edukacyjnych dla pracowników JST i lokalnej społeczności, mające na celu podniesienie poziomu wiedzy o zachowaniu w sytuacjach kryzysowych.
Bezpłatna konsultacja stanowi pierwszy krok w zakresie weryfikacji stanu OC, przygotowania ram i procedur działania w sytuacjach kryzysowych, które mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa społeczności lokalnych.
